KOŚCIÓŁ POD WEZWANIEM ŚW. BRATA ALBERTA
Parafia Rzymsko – Katolicka pw. św. Brata Alberta powstała 15 lutego 1993 r. Budynek dzisiejszego kościoła tworzą: dawna niemiecka stołówka (kantyna) i dobudowany budynek radzieckiego kina z płaskim dachem. Początkowo w budynku dawnego kinoteatru funkcjonowała tylko kaplica. W maju 1996 r. oddano do użytku kościół, w którym znajdują się zabytkowe żyrandole przeniesione z budynku kasyna oficerskiego (Garnizonowego Domu Oficera). W styczniu 2008 r. z Katedry Polowej Wojska Polskiego w Warszawie do kościoła przeniesiono oryginał Tryptyku Matki Boskiej Jenieckiej wykonany w 1942r. przez Jana Zamojskiego w Oflagu IIE Neubrandenburg. W styczniu 1944 r. Tryptyk został przeniesiony do obozu jenieckiego Oflag IID Gross Born, który znajdował się w pobliżu Kłomina.
THE CHURCH OF ST. BROTHER ALBERT
The St. Brother Albert Roman Catholic Mission was established on the 15th February, 1993. The building of the present church consists of the former German mess (canteen) and the Soviet cinema that was annexed to the building and has a flat roof. Originally, there was a chapel in the cinema-theatre. In May 1996 antique chandeliers have been installed in the church; they’ve been moved from Officers’ Mess (Garrison Officer’s Club). In January 2008 the original Triptych of Heavenly Mother Patron of Captives (made by Jan Zamoyski in Oflag IIE Neubrandenburg in 1942) was brought to the church from the Field Cathedral of the Polish Army in Warsaw. In January 1944 the Triptych was moved to Oflag IID Gross Born POW Camp located near Kłomino.
KIRCHE DES HEILIGEN BRUDERS ALBERT
Römisch-Katholische Kirche unter dem Patronat des Heiligen Bruders Albert (Adam Hilary Bernard Chmielowski) wurde am 15. Februar 1993 gegründet. Das Gebäude der Kirche setzt sich aus der ehemaligen deutschen Kantine und einem, mit flachem Dach gebauten, russischen Kino. Anfangs funktionierte in dem alten Kino nur eine kleine Kapelle. Im Mai 1996 wurde die Kirche eingeweiht. Die prächtigen Kronleuchter der Kirche stammen aus dem Gebäude des Offiziershauses. Im Januar 2008 wurde aus der Feldkathedrale der polnischen Armee in Warschau, ein Original des Triptychons der Mutter Gottes der Gefangenen in die Kirche gebracht. Es wurde im Jahre 1942 von Herrn Jan Zamojski in der Gefangenschaft im Oflag IIE Neubrandenburg gemalt. 1944 brachte man das Gemälde in das Oflag IID Groß Born. Das Gefangenenlager befand sich in der Nähe des heutigen Kłomino.